Tuesday, July 8, 2014

KOLESTEROL PEMBUNUH BERSIRI RAKYAT MALAYSIA

Dilahirkan di Malaysia dan menjadi warganeraga adalah sangat bertuah kerana di bumi ini terdapat pelbagai jenis makanan yang enak! seperti lahit di dalam syurga makanan. Menu makanan seharian yang Enak itu dalam diam telah menjadi pembunuh bersiri ketika ini? adakah anda sedar kini sebahagian dari kita menjadi sahabat baik pembunuh bersiri.

Yang enak bukan bererti BAIK, walhal dalam skop ini enak tetapi memudaratkan kesihatan diri. kita kurang mengambil tahu tentang perkara sebegini, ini kerana kolesterol menjadi sahabat baik dan pembunuh dalam diam. Kita tidak pernah terasa terancam. 

 Rajah di atas menunjukkan kadar kolesterol yang terdapat dalam sebahagian menu kegemaran kita. berpantang dari menikmati makanan dia tas adalah sangat mencabar, ini kerana kita sudah dididik dengan kepelbagaian makanan "enak" seperti diatas. telah menjadi rutin seharian untuk menikmati kelazatan makanan sepeti ini.

Berapa jumlah kolesterol perlu anda ambil dalam sehari? mengikut persatuan jantung Amerika, anda perlu menghadkan pengambilan kolesterol kurang dari 300mg sehari, tetapi jika anda telah disahkan menghidap penyakit jantung jumlah kolesterol hendaklah di hadkan kepada 200mg sehari.

Jom kita semak makanan yang telah kita makan hari ini, berapa anggaran kolesterol yang telah kita telan.


Tanda-tanda dan Gejala kolesterol Tinggi :

Apabila kolesterol tidak dikawal, akhirnya dia akan menjadi plak di dinding arteri manusia . Jika tidak dirawat, mengancam nyawa masalah kesihatan yang boleh menjadi isu. Berikut adakah tanda-tanda kolesterol tinggi jika tidak dirawat segera:

• Masalah Pernafasan
• Sakit dada
• Pening
• Denyutan jantung yang tidak tetap
• Loya dan muntah-muntah
• Kebimbangan melampau
• Heartburn atau ketidakhadaman yang kerap
• Berpeluh dingin

Bagaimana ingin mengesan tahap kolesterol dalam darah? salah satu caranya kita perlu menjalani ujian tahap kesihatan. Paras kolesterol seharusnya diuji sekurang-kurangnya 5 tahun sekali selepas umur 20 tahun.

Memahami Bacaan Kolesterol

Ujian Kolesterol ini biasanya di panggil Lipid Studies. Pakar kesihatan menyarankan lelaki yang berumur 35 tahun ke atas dan wanita berumur 45 tahun ke atas lebih kerap memeriksa tahap kolesterol dalam darah.

Profil lipoprotein ini merangkumi
  • LDL (low-density lipoprotein cholesterol), Kolesterol tidak baik
  • HDL (high-density lipoprotein cholesterol,)Kolesterol baik
  • Trigliserida (lemak yang dibawa dalam darah hasil makanan yang kita makan.Lebihan kalori,alkohol,gula akan ditukar kepada triglesirida dan disimpan di dalam tisu lemak di dalam badan)
Mari kita lihat apa yang dimaksudkan dengan nombor-nombor pada profil lipid dalam ujian darah anda.
contoh bacaan lipid profail

LDL

LDL boleh terkumpul di sepanjang dinding arteri dan meninggikan risiko penyakit jantung. Sebab itu LDL digelar sebagai kolesterol jahat. LDL rendah bermakna risiko penyakit jantung rendah. 

Unit ukuran dalam mg/dl dan juga mmol/L. Jadual di bawah menunjukkan kandungan LDL dan maksudnya. 

Paras LDL (mg/dl)
Status
kurang dari 100 Optimal
100 -- 129 mendekati optimal/menjauhi optimal
130 -- 159 hampir tinggi
160 -- 189 Tinggi
190 and above Sangat Tinggi

Didalam contoh di atas bacaan pesakit ini adalah 155 mg/dl @ 4.0 mmol/L menurut carta di atas pesakit ini berada dalam kedudukan hampir tinggi dan berisiko menerima sakit jantung.

Menurut pandangan pakar kesihatan, paras LDL untuk pesakit jantung atau penyakit salur darah harus berusaha untuk merendahkan paras LDL di bawah 70 mg/dl. Untuk yang mengidap kencing manis atau penyakit yang berisiko kepada sakit jantung adalah merendahkan paras LDL di bawah 100 mg/dl.

HDL

HDL atau Kolesterol baik , lebih tinggi bacaan HDL akan mengurangkan risiko penyakit jantung. Ini kerana HDL adalah pelindung yang bertanggungjawab mengeluarkan kolesterol jahat dalam darah dan mengelakkan HDL terkumpul di arteri.Unit ukuran adalah mg/dl dan mmol/L

Jadual di bawah menunjukkan kandungan HDL dan maksudnya.
Paras HDL
Status
60 dan ke atas Tinggi,Kurang Risiko penyakit jantung
Lelaki 40 dan kebawah , wanita 50 dan ke bawah Rendah, berisiko untuk penyakit jantung

Dalam contoh di atas bacaan HDL pesakit ini adalah 39 mg/dl atau 1.0 mmol/L dan berisiko penyakit jantung.

Trigliserida

Trigliserida adalah bentuk kimia di mana lemak wujud di dalam makanan dan badan. Paras Trigliserida yang tinggi meninggikan risiko sakit arteri koronari . Unit ukuran adalah mg/dl dan mmol/L

Jadual di bawah menunjukkan kandungan TG dan maksudnya.
Paras Trigliserida Status
Kurang dari 150 Normal
150 -- 199 Pertengahan tinggi
200 -- 499 Tinggi
500 ke atas Sangat Tinggi
Dalam contoh di atas bacaan pesakit adalah 123 mg/l atau 1.4 mmol/L, masih dalam paras normal dan kurang risiko untuk menerima sakit arteri koronari.

Jumlah kolesterol darah

Jumlah kolesterol anda gabungan LDL,HDL dan beberapa komponen lipid yang lain.Pakar perubatan mencadangkan paras selamat adalah di bawah 200 mg/dl

Jadual di bawah menunjukkan kandungan Jumlah Kolesterol dan maksudnya.

Jumlah Kolesterol
Status
Kurang dari 200 Baik
200 -- 239 Tinggi Sedikit
240 dan keatas Tinggi

Dalam contoh di atas bacaan Jumlah kolesterol adalah 22oml/dl atau 5.7 mmol/L, bacaan ini adalah tinggi sedikit dan melebihi paras selamat yang dicadangkan oleh doktor.

Bagaimana ingin menurunkan kadar kolesterol?

Jika hasil dari pemeriksaan doktor tahap koleterol anda tinggi, sudah tentu tidur malam tidak lagi tenang, pelbagai petua dan pantang di amalkan, namun bacaan kolesterol tidak turun. Anda perlu tahu kenapa dan bagaimana hendak menghindari kolesterol jahat dalam sajian makan kita di sekat dari terus menyerap masuk dalam darah.

makanan yang mengandungi Fisoterol dapat dapat berganding dengan koleterol baik HDL untuk menyekat kolesterol jahat LDL dari terus memasuki dalam salur darah. Untuk mendapat bekalan fisoterol secukupnya anda perlu mengambil:
  • 200 batang lobak merah sehari, 
  • 75 keping roti gandum dan 
  • 425 biji tomato.
Fitosterol yang dihasilkan daripada sterol tumbuhan ini mempunyai struktur yang hampir sama dengan kolesterol. Ia akan “berebut” dengan kolesterol untuk mendapat tempat ditapak serapan. Bila bahan ini mendapat tempatnya , kolesterol akan terhalang dari diserap kedalam pada usus kita. 

Fungsi Fitosterol Phytocol ST Shaklee Ambil Tempat Kolesterol.

Adakah kita mampu untuk makan semua makanan seperti dia atas dalam sehari? sudah tentu tidak. jangan risau SHAKLEE telah menemukan produk hebat untuk mengahalang kolesterol jahat terus bermaharaja lela dalam tubuh anda.

Phytocol-ST Shaklee



Keistimewaan PHYTOCOL-ST SHAKLEE
  • Ianya dirumus dengan campuran bahan yang mengandungi fisoterol semulajadi dalam tumbuh-tumbuhan, buah-buahan dan bijirin.
  • Disamping itu ianya menampung 2000mg fisoterol daripada tumbuhan untuk keperluan seharian tubuh manusia. 
  • Fisoterol telah terbukti secara klinikal dengan ujian makmal dapat merendahkan paras kolestrol LDL.
  • Mengikut saranan kandungan fisoterol yang digariskan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH). 
  • Ianya HALAL, TAK MENGANDUNGI PERASA, PEMANIS DAN BAHAN PENGAWET 

Sebelum pengambilan fitosterol, kolesterol bebas untuk melekat di dinding usus, dan terus masuk ke dalam aliran darah kita. Tapi dengan adanya fitosterol daripada Phytocol-ST ini, kurang kolesterol yang diserap kedalam badan. Bila kurangnya paras kolesterol, bermakna kita pun kurang terdedah kepada penyakit yang berkaitan.
Phytocol Shaklee Kurangkan Penyerapan Kolesterol Dalam Darah
Dengan penurunan 10% kadar kolesterol ini, secara automatik kita berjaya mengurangkan risiko penyakit jantung sebanyak 20% ! Banyak tu.  Bahkan badan-badan kesihatan antarabangsa seperti National Institutes of Health, British Heart Foundation, American Heart Association dan lain-lain lagi turut mengesyorkan pegambilan fitosterol 2000mg sehari untuk mencegah kolesterol ini daripada menimbun dalam badan kita


Testimonial Phytocol ST 
"My own Phytocol-ST testimonial.
I have high LDL cholesterol problem due to my eating habit. I love “fat” and this is basically a typical Malaysian diet. In Malaysia, there are more than 6 million adults like me with high cholesterol problem.
Below is lab test result for my LDL
26-Mar-14:my LDL level is 129 mg/dl which was at unhealthy level.
Then, I started to use the Phytocol-ST with 4 tablets per day (2000 mg of phytosterols). To test the result, I stopped taking OmegaGuard, Lecithin and even reduce the intake of ESP Soy Protein. My diet were very unhealthy – loaded with fat and less fiber, vegatables and fruits.
What happen after 2 months? I tested my LDL level again on 30-May. Test result was 101 mg/dl. Total reduction of LDL level is 22%!!
So, hope you can share the Phytocol-ST with friends and families. Reduction in cholesterol may reduce the risk of heart attack, stroke, hypertension and etc."




 sebelum mengamalkan Phytocol ST

Selepas mengamalkan Phytocol ST


Bagaimans???
masih dibelenggu masalah kolesterol??
bimbang tahap kolesterol anda makin meningkat dan merebak kepada penyakit kronik lain??

Berfikir tanpa membuat apa-apa tindakkan tidak akan menyelesaikan masalah anda. bertindaklah sekarang demi masa depan cemerlang anda..

Tempah sekarang dengan klik:

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9dc6864f20548aa7f9d8500bc28dafef


untuk info lanjut JOM hubungi saya:

Call/Sms: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty

khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.

penghantaran sekitar Pulau Pinang: Balik Pulau, Bayan Lepas dan Kepala Batas.

pos keseluruh Malaysia


No comments :

Feel Free to share