Tuesday, October 21, 2014

Cara atasi masalah kaki krem ketika hamil

Macam-macam masalah timbul apabila bergelar ibu mengandung, saya seringkali mendengar aduan kawan-kawan yang hamil tentang masalah kejang kaki diwaktu tidur. Perkara ini adalah biasa bagi ibu hamil. Alhamdulillah saya tidak penah terkena selama dua kali hamil. Kejang kaki atau dikenali sebagai kaki krem (orang kampung saya panggil tarik mengakarung) boleh di atasi dengan gaya hidup sihat. Walaubagaimana pun punca sebenar masalah ini berlaku belum dikenal pasti, namun pelbagai teori dan andaian telah dikaji, antaranya:

Mengapa kekejagan kaki berlaku ketika mengandung?

  • Terpaksa menampung berat badan yang bertambah dengan mendadak. Ibu yang mengandung dan berada pada trimester kedua dan ketiga adalah berisiko kerana rahim akan  mula membesar. Oleh yang demikian, kaki akan menjadi penat untuk menampung berat badan yang bertambah. Kesannya, ia akan menyebabkan ibu mengandung mudah menghadapi masalah kaki kejang (cramp) tersebut. 
  • Uterus (rahim) anda yang semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki anda. Ini, serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki anda
  • Yang kedua ibu mengandung memerlukan air yang cukup untuk menampung keperluan diri sendiri dan bayi. Kurang minum air dan kedudukan/posisi tidur yang salah adalah salah satu faktor kekejangan boleh berlaku.
  • zat mineral didalan tubuh ibu hamil akan disedut oleh bayi didalam kandungan, dengan kekurangan kalsium dan beberapa mineral lain seperti magnesium dan potassium boleh mempengaruhi keadaan di mana menggalakkan kaki kejang.
  • Seperti mana berlari, bersukan, atau sekadar berdiri sepanjang hari boleh membuat otot anda letih, begitu juga kandungan anda yang sarat ini.

Wanita memerlukan kalsium

Pada usia 18 tahun ke bawah wanita memerlukan 1300mg calcium setiap hari, namun setelah meningkat usia pada 18tahun dan keatas hanya 1000mg setiap hari. Lazimnya wanita 18 tahun keatas adalah mereka yang mendirikan rumah tangga dan bersedia untuk hamilkan bayi, jadi perancangan awal adalah penting. Pengambilan calcium (sebelum, semasa dan selepas hamil) adalah digalakkan supaya apabila hamil anda mempunyai calcium yang cukup untuk dikongsi bersama bayi didalam kandungan.

Ramai wanita hamil tidak mengambil jumlah kalsium yang mencukupi di sepanjang kehamilan mereka. Perlu diingat, wanita hamil memerlukan sekurang-kurangnya 4 kali hidangan produk tenusu atau pengambilan makanan yang kaya dengan kalsium pada setiap hari.

Pengambilan kalsium perlu diteruskan sehinggalah bayi dilahirkan, semasa tempoh penyusuan dan sehinggalah bayi berhenti menyusu. Mineral ini amat diperlukan oleh tubuh bagi membantu menguatkan tulang dan mencegah dari hakisan tulang (osteoporosis) pada masa akan datang.


Bagaimana Shaklee dapat membantu?

Dengan pengambilan kalsium yang cukup dapat membantu anada mengatasi masalah ini berulang. Ostemetrik adalah pil calcium dan bukan hanya calcium semata-mata.


4 biji ostemetrik bersamaan 1000mg calcium yang diperlukan setiap hari. Jadi bagi wanita yang sedang hamil pengambilan ostemetrix adalah sangat bagus. Ia mengandungi gabungan kalsium karbonat, kalsium sitrat dan kalsium sitrat malet disamping magnesium dan vitamin D yang mana ia tidak menyebabkan kita sembelit dan lebih selamat dari risiko batu karang.

Kombinasi kalsium dengan Magnesium dan Vitamin D adalah penting kerana ia merangsang kesan penyerapan kalsium yang lebih tinggi oleh tubuh.

Sangat sesuai untuk anda yang mempunyai alahan dengan produk tenusu atau CMA (Cow Milk Allergy). Atau dengan kata lain anda hanya perlu mengambil 4 biji tablet ostematrix Shaklee sehari bagi menggantikan beberapa gelas susu! Terbaik untuk mereka yang tidak selera untuk minum susu.

Nikmati kebaikan Shaklee dan selamat menjalani kehidupan yang lebih sihat dan ceria. produk berasakan 100% semulajadi.

Jangan berlengah lagi. kini pilihan hanya semudah ABC, anda terus boleh membeli secara online, barang akan terus di pos ke depan pintu rumah -panduan belian online

hanya di hujung jari anda.Tempah sekarang dengan klik:



HARGA ISTIMEWA 
KELEBIHAN MENDAFTAR KEAHLIAN





untuk info lanjut dan konsultasi PERCUMA hubungin saya:

Call/Sms/Whatsapp: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty
khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.

Pengedar Shaklee No.1 Pulau Pinang
penghantaran sekitar Pulau Pinang: Balik Pulau, Bayan Lepas dan Kepala Batas.

pos keseluruh Malaysia





2 comments :

Yeen said...

Alhamdulillah.. ostematrix memang membantu selama ni

Fatin said...

Lagi senang makan ostematrix. Kita boleh tau sukatan calcium intake sehari berapa

Feel Free to share