Tuesday, October 14, 2014

Makanan Naik HB dengan Cepat dan berkesan

Hemoglobin (Hb) sering dikaitkan dengan wanita hamil, ini kerana wanita yang hamil sering melakukan pemeriksaan kesihatan. Namun begitu orang yang tidak mengandung juga perlu memastikan diri mereka dalam keadaan sihat, kadar Hb yang bersesuaian. Jika diri anda tergolong dalam orang yang kurang darah atau "HB LOW",  tahap Hemoglobin rendah akan memberi kesan seperti muka pucat, pening, loya, letih, lesu, cepat penat, sakit perut, muntah,  demam dan sembelit . demikain adalah simptom anda anemia atau kekurangan darah.

Kurang darah adalah keadaan dimana darah kekurangan protein yang disebut dengan hemoglobin(Hb). Tugas hemoglobin ini sangat penting bagi tubuh manusia, terutama untuk menghantar oksigen dan nutrisi ke seluruh berbagai bagian tubuh. Itulah kenapa, jika Anda merasakan gejala anemia seperti yang dijelaskan diawal tadi. 

Bagi wanita hamil Hb perlu dipantau kerana melibatkan bayi didalam kandungan. Jika kekurangan Darah akan memberi kesan negative kepada bayi yang di kandung.

Bahaya HB low (darah kurang/darah cair)

kandungan 0 - 5 bulan
di peringkat  ini bayi sedang melalui proses pembentukan organ-organ seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak dan anggota-anggota lain (organogenesis ). Jika darah kurang daripada 11g, jika jantung tidak terbentuk dengan sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dapat dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat (tiada kaki dan tangan yang sempurna). Manakala jika bayi sempurna sifat tetapi darah terlampau cair akan melambatkan proses pembentukan otak bayi , iaitu mungkin bayi akan selamat dilahirkan tetapi kurang pandai.

kandungan 5-7 bulan
Ketika bayi kita telah sempurna pembentukan sifat anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya boleh mati dalam kandungan ibu

kandunagn 7-9 bulan
Sifat bayi telah sempurna dalam usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung kepada kepekatan darah Hb. Jika Hb terlalu cair atau rendah iaitu kurang daripada 9g, jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain sedikit dimana bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

kesan kepada bayi jika HB low

· Intrauterine growth restriction (IUGR) atau Pertumbuhan janin terbantut
· Lahir sebagai premiture atau tidak cukup bulan
· Berat bayi yang lahir kurang 2.5kg
· Anak lemas semasa lahir atau Asphyxia
· Mati ketika dilahirkan atau stillbirth


Pentingnya makanan untuk Naikkan HB

Makanan untuk meningkatkan hemoglobin – mencegah dan mengatasi kurang darah (anemia)
Hemoglobin akan terbentuk dalam tubuh ketika kita makan-makanan yang kaya hemoglobin. Berikut ini tentang sumber makanan yang menyediakan semua elemen yang diperlukan untuk pembentukan hemoglobin .

1 . Makanan Laut :
Makanan Laut adalah makanan sumber hemoglobin. Berbagai jenis makanan laut seperti tuna, kerang,  salmon, tiram dan sardin merupakan sumber hemoglobin yang baik.

2 . Daging :
Daging adalah sumber makanan paling kaya hemoglobin. Daging juga mengandung vitamin B – 12, yang juga berguna untuk membantu  menjaga tingkat zat besi yang normal dalam tubuh. Daging merah adalah sumber hemoglobin terbaik.

3 . Telur :
Kuning telur merupakan sumber yang juga sangat kaya hemoglobin. Kuning telur kaya zat besi yang membantu tubuh untuk menghasilkan hemoglobin.

4 . Produk susu :
Produk susu seperti susu, buttermilk, dadih dan keju juga merupakan sumber hemoglobin yang baik.

5 . Kacang
Kacang- seperti buncis, kacang kering, kacang merah atau kacang putih mengandung jumlah zat besi yang baik. Labu dan biji labu juga dapat membantu untuk meningkatkan tingkat hemoglobin dalam darah .

6 . Sayuran :
Sayuran seperti bit dan bayam, yang banyak tersedia di pasar sangat membantu dalam pembentukan hemoglobin. Hal ini membantu untuk meningkatkan tingkat jumlah sel darah merah.

7 . Buah :
Buah-buahan juga merupakan sumber terbesar dari zat besi. Buah juga banyak mengandung antioksidan, vitamin, dan mineral, yang sangat penting bagi tubuh manusia . Buah yang kaya akan zat besi adalah Tembikai, kismis, anggur, tomato, epal, pisang, jeruk, strawberi dan alvokado .

8 . Rempah-rempah :
Rempah-rempah seperti jintan, oregano, kunyit, halia, kemangi, kayu manis merupakan sumber yang kaya zat besi. Oleh karena itu, jangan lupa untuk menyertakan rempah-rempah ini kedalam diet Anda.

9 . Bijirin :
Bijirin seperti , tepung gandum, beras, beras merah, sereal dan roti juga merupakan sumber zat besi. Seluruh Bijirin juga merupakan sumber serat terbaik.

10 . Buah kering :
Buah yang dikeringkan seperti aprikot, plum, kurma dan kismis adalah juga merupakan sumber hemoglobin. Kandungan zat besi yang tinggi dalam buah kering akan membantu dalam membentuk pigmen merah dalam darah.

11 . coklat :
Kabar baik bagi pecinta coklat, karana makan coklat yang terbuat dari 60% koko juga dapat meningkatkan kadar hemoglobin. Dark cocolate adalah coklat terbaik bagi kesihatan, karana terbuat dari 65% koko.

12. Hati Ayam
Hati ayam dipercayai dapat meningkatkan paras Hemoglobin dalam darah, namun begitu adalah tidak disarankan untuk mengamalkan setiap masa. kerana Hati Haiwan Memudaratkan wanita hamil. 

Kandungan racun dalam hati:
* Antibiotik tylosin
* Penisilin
* Oxytetracycline
* Kanamycin.

Kandungan bahan kimia didalam hati ayam juga boleh menyebabkan kesan teratogenik, kesan karsinogenik Kesan teratogenik boleh menyebabkan kesan buruk kepada ibu mengandung, terutama kepada janin. Kandungan boleh mengalami keguguran atau bayi cacat. Manakala kesan Karsinogen boleh menyebabkan kanser. Ginjal juga merupakan organ penting dalam badan dan berfungsi untuk membuang sisa metabolisme dan racun dalam bentuk urin, yang kemudian dikeluarkan dari tubuh.
Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.


Shaklee Membantu Naikkan HB

Adakah anda yakin setiap makanan yang anda ambil setial hidangan makanan mempunyai zat vitamin dan mineral yang mencukupi? vitamin dan mineral dalam sajian harian kita berkurangan jika makanan tersebut di masak terlalu lama, makanan yang sudah banyak hari dimasak, makanan segera dan makan didalam tin yang telah di proses.

Untuk ibu hamil untuk mendapat zat yang di senaraikan diatas adalah dengan mengamalkan multivitamin shaklee iaitu Vitalea

saya sendiri pengamal vitalea, memang terasa perbezaan sebelum dan selepas pengambilan dalam mebantu memberi tenaga sepanjang kepada saya untuk menguruskan anak-anak yang sedang membesar.

saya mengamalkan vitalea sejak hamilkan anak kedua dan terus jatuh cinta kerana vitalea membantu menaikkan tahap hemoglobin saya. the best mutivitamin yang buat saya jatuh cinta dan terus menggunakanya ketika berpantang.

Testimonial Vitalea Naikkan HB




Nikmati kebaikan Shaklee dan selamat menjalani kehidupan yang lebih sihat dan ceria. produk berasakan 100% semulajadi.

Jangan berlengah lagi. kini pilihan hanya semudah ABC, anda terus boleh membeli secara online, barang akan terus di pos ke depan pintu rumah -panduan belian online

hanya di hujung jari anda.Tempah sekarang dengan klik:





Dapatkan  HARGA ISTIMEWA




untuk info lanjut dan konsultasi PERCUMA hubungin saya:

Call/Sms/Whatsapp: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty
khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.

Pengedar Shaklee No.1 Pulau Pinang
penghantaran sekitar Pulau Pinang: Balik Pulau, Bayan Lepas dan Kepala Batas.

pos keseluruh Malaysia

No comments :

Feel Free to share