Saturday, May 10, 2014

Nyah toksin dari tubuh secara semulajadi

Toksin berlebihan dalam tubuh badan kita berpunca daripada kehidupan seharian kita yang terdedah kepada bahan kimia melalui pelbagai sumber seperti udara, pemakanan dan air. Tanpa perlindungan dan pencegahan sewajarnya ia akan memberi kesan yang tidak sihat kepada tubuh badan kita dan menganggu sistem semulajadi tubuh. Melalui proses detoksifikasi kita boleh menyingkir toksin dalam tubuh dan mengembalikan kesegaran dan kisihatan.

Punca toksin berlebihan dalam tubuh badan

Toksin berpunca daripada terkumpul bahan kimia dalam badan kita yang terlalu banyak. Toksin ini berasal daripada racun pestisid, udara yang di cemari dari asao rokok dan kenderaan meresap ke dalam sel badan dan merosakkan tisu organ sistem imum badan bertindak melawan menerusi proses homeostasis dan mengeluarkan menerusi proses perspirasi, air liur, najis,haid,tahi telinga, hingus dan tahi mata.

Ini merupakan tindakkan pertama tubuh terhadap toksin. Jika sistem imun tidak boleh mengendali toksin, badan akan mewujudkan ruang penyimpan di luar sel untuk toksin. Denagn cara ini, badan tidak membenarkan toksin dalam sel  di mana ia boleh membenarkan toksin dalam sel di mana ia boleh melakukan kerosakan yang tidak boleh diperbaiki.

Jika toksin menembusi sel DNA dan menyebabkan organ gagal berfungsi seperti penyakit Alzheimer, sirosis hati, serangan jantung dan mati pucuk. ,alah tidak mustahil boleh menyebabkan kanser.

Tanda Toksin berlebihan dalam tubuh

Toksin yang berlebihan akan memberi signal melalui pelbagai masalah kesihatan seperti:
·         resedung pada waktu pagi,
·         lenguh-lenguh sendi,
·         pening dan sakit kepala tanpa sebab,
·         tumbuh ruam pada kulit,
·         obesity (apabila proses penurunan berat badan tidak Berjaya walaupun telah berusaha dengan diet yang seimbang)
oleh itu ayuh! Memulakan proses detoksifikasi untuk membuang toksin berlebihan dan membina tubuh badan yang sihat.

10 langkah detoks:

Langkah 1: minum air dalam jumlah yang banyak

Air adalah penyembuh kepada banyak penyakit, saranan minum air 2 hingga 3 liter sehari membantu menyingkirkan longgokkan toksin dalam badan. Air bertindak sebagai ajen yang mengalirkan ke dalam darah yang akan mengangkut toksin keluar menerusi ginjal sebagai air kencing. Proses ini akan mencuci kotoran dalam darah dengan mudah, semakin banyak air semakin cepat dan cekap proses nyah toksin berlaku.

Langkah 2: Hadkan pengambilan bahan kimia

Dalam proses nyah toksin ini, anda di sarankan untuk menghadkan pengambilan sebarang bentuk makanan atau ubatan yang mengandungi bahan kimia, terutamanya ubat tahan sakit (painkiller) yang memberi impak yang negative kepada hati.

Langkah 3: Elakkan makan berproses

Makanan yang berproses sudah semestinya mempunyai / mengandungi bahan pengawet, perasa dan pewarna yang menganggu proses nyah toksin yang sedang di jalankan.
  • ·         Biskut
  • ·         Burger
  • ·         Kek
  • ·         Makanan dalam tin
  • ·         Minuman jus (kotak) 

Langkah 4: Hadkan pengambilan kafien

Kafien seperti kopi, coklat, the perlu di elakkan kerana is akan menyebabkan ketagihan kepada makanan yang manis. Had pengambilan makanan atau minuman yg berkafien tidak elebihi 250mg sehari.

Langkah 5: hindari makanan bergula/manis

Elakkan mengambil gula berproses  kerana ia melambatkan proses detoks.selain itu,gula juga boleh menyebabkan ketagihan yang menyukarkan anda untuk menolak makanan yang manis dalam mejalankan pemakanan yang seimbang.gantikan gula putih berproses dengan pemanis semaula jadi seperti manisan buah-buahan,madu,stevie dan nectar.

Langkah 6:Bersenam

Jangan lupa untuk bersenam. Melalui senaman yang dilakukan secara berkala,anda boleh mengeluarkan toksin menerusi peluh.cuba senaman dalam jangka masa sejam sehari seperti jogging,aerobic atau berjalan cepat.

Langkah 7:Banyak memakan sayur-sayuran

Ambil sajian sayur-sayuran yang mampu menghambat toksin dalam badan.Sayur seperti brokoli,tauge,dan bunga kubis serta bawang besar elok di amal kan dalam tempoh detosifikasi ini.selain itu ,sayur berdaun hijau seperti bayam,kangkung,sawi serta sayur berwarna gelap seperti terung,kentang,lada benggala dan tomato juga menambah variasi menu anda.

Langkah 8: Makanan berserat tinggi

Makanan berserat jangan dilupakan . Anda boleh mengambil oat, beras perang sebagai mengantikan nasi putih,mee atau pasta.

Langkah 9:Buah-buahan dan kekacang

Gantikankan kudapan anda yang bermiyak dan kurang sihat itu dengan buah-buahan segar.jika bosan mengunyahnya,anda boleh mengisarnya menjadi jus tetapi jngan menambah ula didalamnya.elain buah-buahan segar,anda juga boleh mengambil buah-buahan kering seperti kismis kurma yang tidak diproses dalam kuantiti yang kecil.selain itu,anda boleh mengambil kekacang seperti badam,walnut,biji bunga matahari dan biji labu,bijan yang dipanggang tanpa garam dan gula.isi kelapa muda juga pilihan kudapan semula jadi juga boleh membantu proses detoks anda!

Langkah 10:Minuman sihat

Jika bosan meminum air kosong,anda juga boleh meminum the hijau,susu,air kelapa,air yang dicampur perahan lemon dalam kuantiti yang sederhana.


selain itu, ada cara lain untuk detox secara semulajadi dengan pengambilan suplemen semulajadi dari shaklee. berikut adalah senarai produk shaklee yang bertindak untuk proses nyah toksin secara semulajadi: 




Alfalfa complex (Detok seluruh tubuh) :"raja sehala tumbuhan" - herba yang kaya dengan dengan pelbagai nutrisi, membantu menyah toksin secara semulajadi dan menyeluruh seluruh tubuh badan. Beralkali tinggi dan membantu meneutralkan keasidan badan, membantu menyingkirkan lemak dan kolestrol dan banyak lagi.

DTX complex (Detox Hati): Campuran 6 herbal yang terkenal dalam kesihatan hati - biji benih milk thistle, kunyit, artichoke, cendawan reishi, dandelion dan biji benih schizandra chinensis. membantu mengekalkan aliran hempedu, membina sel -sel hati, ,meningkatkan penghasilan enzim untuk proses detox hati dari toksin dan merawat masalah hati

garlic (Detox darah): Di buat daripada bawang putih premium yang dirumus khas bersma ekstrak herba rosemary dan spearmint. membantu meningkatkan sistem penghadaman, mengeluarkan logam berat dari dalam darah,antibiotic semulajadi.

Herbalax ( Detox usus): membantu membersihakan usus dari najis yang tersekat lama, melegakan sembelit.


untuk info lanjut JOM hubungi saya:

SID:1028182
Call/Sms: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty

No comments :

Feel Free to share