Sunday, October 5, 2014

20 Tanda awal kehamilan

Tanda awal kehamilan sebelum disahkan hamil setiap orang adalah berbeza, namun begitu saya pasti dalam senarai 20 tanda kehamilan separuh daripadanya anda akan mengalaminya. Bagi mereka yang merancang kehamilan tanda-tanda kehamilan ini menjadi tanda tanya sebelum anda disahkan hamil oleh doktor.

Ikuti kupasan 20 tanda awal kehamilan yang sering dirasakan wanita hamil.

1. Payudara Bengkak dan lembut

Bahagian payudara merupakan bahagian yang sensitif, payudara akan menjadi bengkak dan lembut, hal ini akan membuatkan kawasan aerola menjadi sedikit sakit kerana berdenyut-denyut. Warna bahagian puting/aerola juga akan bertukar menjadi sedikit gelap. Namun begitu tidak semua wanita mengalami atau merasakan gejala ini.

2. Mual atau loya (Morning Sickness)

Mual atau berasa loya adalah gejala kehamilan yang paling umum. Rasa mual itu terjadi karana peningkatan hormon hCG (Human Chorionic Gonadotrophin). Peningkatan hormon hCG ini menyebabkan kesan pedih pada lapisan perut sehingga menimbulkan rasa mual. Biasanya rasa mual ini akan pergi seiring Anda memasuki trimester kedua kehamilan. Selain mual, Anda juga merasa lebih sensitif pada bau tertentu. Sejumlah peneliti menduga, gejala ini terjadi agar wanita hamil tidak mudah makan sembarangan sehingga melindungi bayi dari racun yang berbahaya. Rasa mual ini bergantung kepada hormon seseorang, ada yang mengalami sehingga bersalin.

3. Kerap buang air kecil (kencing)

Saat hamil, janin yang tumbuh di rahim akan menekan pundi kencing sehingga frekuensi buang air kecil pun akan bertambah. Kandung pundi kencing juga lebih cepat dipenuhi urine dan keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih kerap.

4. Kelewatan Haid

Salah satu tanda kehamilan yang paling jelas adalah terlambat datang bulan.



Namun tidak semua keterlambatan tersebut diertikan sebagai kehamilan. Kelewatan haid juga boleh berlaku jika keadaan diri dalam keadaan tertekan/stress, diet atau gangguan hormon
.


5. Mudah Penat                              

Di awal kehamilan, Anda akan merasa mudah lelah. Rasanya Anda ingin bermalas-malasan saja di tempat tidur. Hal ini terjadi karana tubuh sedang menyesuaikan diri dengan adanya makhluk baru. Peningkatna hormon progesteron juga sering dihubungkan dengan tanda kelima ini. Selain itu Anda boleh jadi mudah lelah karana menurunnya kadar gula darah dan tekanan darah.

6. Perubahan Bentuk tubuh

Bukan hanya perut yang membesar ketika seorang wanita mengalami kehamilan. Namun beberapa bahagian tubuh lain seperti pinggul, paha dan dada serta lengan biasanya akan ikut mengalami pembengkakan.

7. Keluar tompokkan darah

Tompokkan darah ini muncul sebelum menstruasi yang akan datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. Tompokkan darah yang keluar ini disebabkan oleh implantasi (implantation bleeding) atau menempelnya embrio pada dinding rahim. Keluar tompokkan darah pada saat kehamilan kadang disalah artikan sebagai menstruasi.

8. Kram Perut

Selain itu, Keluar tompokkan darah biasanya diikuti oleh kram perut. Kram perut pada keadaan terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Dan keadaan kram perut ini, akan terus berlanjut sampai kehamilan trimester kedua, sampai letak uterus posisinya berada ditengah dan disangga oleh pinggul.

9. Pening dan sakit kepala (Headaches)

Gangguan pening dan sakit kepala yang sering dirasakan oleh ibu hamil diakibatkan oleh faktor fisik; rasa lelah, mual, lapar dan tekanan darah, rendah. Sedangkan penyebab emosional yaitu adanya perasaan tekanan dan depresi. Selain itu peningkatan darah ke seluruh tubuh juga boleh menyebabkan pening saat ibu berubah posisi.

10. Sembelit

Sembelit terjadi akibat peningkatan hormon progesterone. Hormon ini selain mengendurkan otot-otot rahim, juga berdampak pada mengendurnya otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar. Namun keuntungan dari keadaan ini adalah memungkinkan peyerapan nutrisi yang lebih baik saat hamil.

11. Perubahan Mood

Wanita hamil memiliki mood yang mudah berubah. Adakalanya merasa anda dalam mood yang sangat bahagia, namun beberapa waktu kemudian Anda jadi marah pada suami hanya kerana masalah remeh. Tidak perlu mengkhawatirkan perubahaan mood ini karana normal. Mood berubah karana terjadinya perubahan hormon secara tiba-tiba di tubuh Anda. Kalau Anda belakangan merasakan hal tersebut, itu terjadi karena tubuh sedang menyesuaikan diri dengan kehadiran hormon baru.

12. Sering meludah (hipersalivasi)

Tanda kehamilan ini terjadi akibat pengaruh perubahan hormon estrogen, biasanya terjadi pada kehamilan trimester pertama. Keadaan ini biasanya menghilang setelah kehamilan memasuki trimester kedua

13. Naiknya Suhu basal tubuh

Jika terjadi kehamilan atau ovulasi, maka suhu basal tubuh ibu akan meningkat. Keadaan ini akan bertahan selama terjadinya kehamilan. Keadaan ini tidak akan turun ke Keadaan sebelum terjadinya ovulasi.

14. Sakit punggung

Biasanya, Anda tidak punya masalah dengan sakit pada punggung. Namun kini, punggung bagian bawah terasa ngilu. Jika Anda benar hamil, gangguan ini akan menetap hingga melahirkan kelak.

15. Ngidam atau menolak makanan tertentu



Biasa terjadi kepada wanita hamil. Tanpa alasan yang jelas, Anda secara mendadak sangat menginginkan makanan tertentu, yang sebelumnya mungkin bukan makanan kegemaran Anda. Atau sebaliknya, Anda tiba-tiba tak tahan dengan makanan yang selama ini jadi kegemaran Anda. 

16. Hidung menjadi sensitif

Anda tak tahan pada segala macam bau, terutama aroma makanan tertentu. Bau tertentu bisa membuat Anda mual dan muntah!

17. Warna areola menjadi gelap

Jika kulit di sekeliling puting payudara anda menjadi lebih gelap, ini mungkin bermakna proses persenyawaan telah berjaya. Walau bagaimanapun, ini mungkin juga tanda ketidakseimbangan hormon yang tidak berkaitan dengan kehamilan, ataupun bekas daripada kesan kehamilan terdahulu.


18. Gejala PMS

Anda merasakan gejala PMS yang sama seperti yang Anda rasakan setiap bulan. Perut kembung, sakit pinggang, ngilu pada payudara, bahkan nafsu makan yang meningkat. Tapi, belum haid juga, ya?

19. Positif ujian kehamilan

Hasil ujian kehamilan dengan menggunakan UPT menunjukkan tanda positif! Apakah itu artinya Anda benar-benar hamil? Belum tentu! Anda baru akan mendapat jawapan yang tepat, setelah berjumpa dengan doktor untuk melakukan pemeriksaan Ultra sound

20. Ada janin yang berkembang di dalam rahim Anda

Pemeriksaan Ultra sound menunjukkan titik kecil yang bergerak-gerak di dalam kantung kehamilan? Tahniah............Selamat! Jaga perkembangan si kecil hingga tiba waktunya bersalin ya,

20 senarai di atas merupakan gejala awal kehamilan yang umum dan biasa terjadi pada wanita yang sedang hamil muda. Namun tentu tidak semua wanita akan mengalami hal tersebut. Untuk memastikannya, Anda perlu melakukan pemeriksaan segera dengan doktor supaya kehamilan dapat dikesan dengan segara. Langkah keselamatan berhati-hati boleh di lakukan.

Bermulanya episod menjalani kehidupan yang lebih sihat supaya memastikan kandungan anda sihat, faktor mual dan kurang selera makan akan menyebabkan anda tidak dapat nutrisi yang diperlukan oleh wanita hamil. Jadi dengan pengambilan suplemen dpaat menjamin diri anda mendapat nutrisi yang cukup untuk memastikan kandungan anda sihat.


Kepada pengguna Shaklee dan kepada mereka yang ingin mencuba produk Shaklee, gunakan tanpa was-was. Nikmati kebaikan Shaklee dan selamat menjalani kehidupan yang lebih sihat dan ceria.


Jangan berlengah lagi. kini pilihan hanya semudah ABC, anda terus boleh membeli secara online, barang akan terus di pos ke depan pintu rumah -panduan belian online

hanya di hujung jari anda.

Tempah sekarang dengan klik:



Untuk mendapatkan  HARGA ISTIMEWA less 20% Klik untuk 

untuk info lanjut JOM hubungi saya:

Call/Sms: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty


No comments :

Feel Free to share