Sunday, April 6, 2014

KETAHUI FAKTA DAN MITOS TENTANG KESUBURAN

Tahap kesuburan seseorang di pengaruhi oleh pelbagai faktor. Jangan hanya menunding jari kepada wanita jika kitaran haidnya tidak teratur. Tidak hanya dengan gangguan haid penyebab utama anda tidak subur. Namun begitu pelbagai maklumat kadang kala membuat masyarakat keliru tentang kesuburan mereka.



Jom semak MITOS dan FAKTA tentang KESUBURAN

MITOS:
Jika HAID teratur, maka saya PASTI subur.

FAKTA:
Masalah HAID yang tidak teratur disebabkan pelbagai masalah seperti Simdrom Polistik Ovarium (PCOS) atau stress. Oleh itu, jika haid anda teratur, ini tidak menjamin anda bebas daripada masalah kesuburan. Masalah kesihatan lain juga boleh menjadi penghalang kesuburan anda. Antara tiub falopio tersumbat, masalah tulang rahim dan sebagainya.

MITOS:
Jika saya menjaga kesihatan, maka kesuburan saya turut terjaga.

FAKTA:
Diet yang sihat, pola permakanan yang baik dan gizi seimbang serta olahraga secara teratur sememangnya disarukankan agar mudah unuk anda mengandung. tetapi tidak bermakna tubuh anda berada dalam keadaan yang baik untuk mengandung dengan mudah. masalah dalaman mungkin juga mempengaruhi kesuburan anda.

MITOS:
Jika saya pernah hamil/mempunyai anak, maka saya tidak masalah untuk hamil lagi.

FAKTA:
Semakin meningkat usia seseorang wanita, maka boleh dikatakan ia juga mempengaruhi tahap kesuburannya dan kemampuan untuk mengandung. jadi, tidak boleh di pastikan bahawa anda mampu mengandung dengan mudah atau sebaliknya walaupon anda sudah memiliki anak sebelumnya.

MITOS:
Ketidaksuburan merupakan masalah kaum wanita sahaja.

FAKTA:
Ketidaksuburan terjadi kepada semua kaum, baik wanita mahu pun lelaki, Jadi jika pasangan sukar hamil atau memiliki anak, maka ada baiknya anda suami isteri sepakat berjumpa dengan doktor, untuk mendapat pemeriksaan lanjut.
 
MITOS:
Kitaran HAID yang teratur adalah 28hari

FAKTA:
SALAH, tidak ada kitaran haid yang tepat. Tubuh setiap manusia adalah berbeza-beza. ada yang mempunyai kitaran haid yang panjang dan ada yang pendek. Tetapi kitaran haid yang normal di alami oleh wanita adalah 28 hari.
 
MITOS:
usia mempengaruhi kesuburan

FAKTA:
BENAR, tahap kesuburan wanita akan menurun sejajar dengan peningkatan usia, apabila memasuki alam 30 an. namum begitu masih ramai yang mampu hamil di usia 30 tahun hingga ke usia 40 tahun secara semulajadi dan juga teknologi. Namun begitu usia yang di sarankan untuk mengandung adalah di bawah umur 30 tahun.
 
 
Jadi untuk kesimpulan MITOS dan FAKTA kesuburan ini adalah usaha dan doa tanpa berputus asa. Anda juga boleh menghubungi saya untuk khidmat nasihat pengambilan suplemen kesuburan shaklee.
 

selain itu anda boleh rujuk artikel sebelum ini untuk maklumat lanjut tentang produk. 
Jika anda BERMINAT untuk mengetahui lebih lanjut dengan produk SUPER DUPER HOT!! SHAKLEE sila HUBUNGI KAMI:
Dapatkan consultant percuma,sila hubungi saya:





SID:1028182
Call/Sms: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty

 sumber rujukkan artikel dari majalah : iSIHAT April 2014

No comments :

Feel Free to share