Thursday, July 10, 2014

Tips puasa bagi ibu menyusu

Bulan Mulia bagi Umat Islam adalah bulan Ramadhan kerana setiap amal ibadat yang di lakukan adalah berlipat kali ganda ganjaran pahalanya. Tatkala ini ibu menyusu menjadi bimbang tentang penghasilan susu ibu yang bakal di salurkan kepada bayi mereka. Namun begitu Islam itu indah, dan Islam itu Mudah. Islam memberi kelonggaran kepada Ibu Hamil dan Ibu menyusu untuk berbuka puasa iaitu Rukhsah. walaupun di ringan dengan rukhsah tetapi ibu perlu mengganti puasa itu kembali, alangkah indahnya dapat berpuasa di bulan Mulia supaya lebih mudah tidak perlu qhada' atau membayar fidyah.

Dalam Islam, setiap ibu yang menyusukan ataupun hamil dibolehkan berbuka puasa sebagai satu bentuk keringanan yang ditawarkan. Tetapi perlu ada sebab mengapa diberikan pilihan untuk berbuka kerana ia mempengaruhi cara penggantian hari berpuasa yang ditinggalkan. Sebab itulah, setiap wanita yang menyusukan bayi ataupun hamil perlu memahami perkara- perkara yang bersangkutan dengan pengurusan berpuasa iaitu bila keharusan untuk berbuka dan kesannya dari segi qadha' dan fidyah.

Namun, dengan kajian- kajian yang dilakukan oleh ramai penyelidik, berpuasa tidak mendatangkan kemudaratan terhadap ibu- ibu yang menyusukan anak. Dengan itu, kaum ibu tidak perlu risau akan kekurangan penghasilan susu dan kesannya terhadap bayi selagi mana mereka istiqamah dalam mengamalkan pemakanan yang seimbang dan sihat semasa di bulan Ramadhan. 

Untuk mengelakkan ibu menyusu letih dan terpaksa membuka puasa di pertengahan hari ibu-ibu perlu ambil nutrisi yang sihat dan makanan seimbang untuk menampung keperluan badan dan memberi susu berkhasiat kepada bayi anda. 

Saya kali kedua menyusu anak di bulan puasa, Alhamdulillah pengalaman anak pertama menyusu ketika umurnya 8 bulan, dan pada tahun ini anak kedua 2 bulan. Mencabar bukan sahaja dari menyusukan anak, malah menguruskan anak.. si kakak 1tahun 9bulan yang sangat aktif dan dalam fasa tantrum. Sebagai seorang ibu dan suri rumah saya perlu sihat dan bertenaga untuk menguruskan kedua-duanya sebaik mungkin.

Tips puasa bagi ibu menyusu 

Jika anda seorang ibu yang bekerja anda perlu mengambil langkah awal untuk meningkatkan pengeluran susu, ini kerana ingin membuat bekalan di bulan puasa. perancangan awal itu penting.

  • Sediakan Stok Susu- Sebelum masuknya Ramadhan, seelok eloknya sediakan stok susu yang agak mencukupi buat anak kita. Ada fasa di mana kemungkinan susu akan merudum, jangan over confident susu mencukupi. jangan sampai bila bulan puasa baru nak gigit jari dan terpaksa campur susu formula. Masa tu baru la nak cakap "rezeki anak ku sampai disini sahaja"
  • Sahur – PENTING ! jangan Skip sahur Sedangkan orang biasa pun disunatkan untuk bersahur ini kan pula kita ibu yang menyusu. bangun sahur pun dah dapat ganjaran pahala, maknanya sahur ini sangat penting... jangan rasa badan kuat tak perlu sahur..NO! Sila jangan MALAS untuk bersahur ya ibu-ibu.
  • Makan Kurma – Saya amalkan makan kurma ketika bersahur 3 biji dan berbuka 3 biji, kadang-kadang 5 atau 7 biji. Kurma ni memang banyak khasiatnya. kadang-kadang tak boleh telan ambil je la sebiji dulu. lepas berbuka sambil tengok tv ambil la sebiji dua lagi kurma.
  •  Ambil Oat – Pengambilan oat juga dipercayai dapat membanyak dan meningkatkan penghasilan susu ibu. Boleh ambil oat selepas selepas berbuka atau juga waktu sahur.
  • Makan Makanan Berat dan Seimbang – sebagai ibu yang menyusu dan berpuasa di siang hari, kita sememangnya memerlukan lebih kalori. Ambillah makanan berat  yang kaya dengan karbohidrat seperti nasi. Pola makanan juga harus seimbang dengan adanya sayur dan buah buahan untuk membekalkan nutrient penting buat tubuh
  • Perah Susu Mengikut Jadual – walaupun ketika sedang berpuasa, jika di pejabat, teruskan memerah susu mengikut jadual secara konsisten. Jika kita skip, lama –kelamaan susu boleh merosot kuantitinya.
  • Penyusuan Kerap – jika kita dirumah, susui anak mengikut permintaannya, bila bila masa diperlukan. Breastfeed on Demand. Bagi ibu yang bekerja pula, pastikan ada direct feeding selepas pulang kerja. Susukan anak sekerap mungkin pada waktu malam untuk memastikan susu sentiasa ada untuk anak.
  • Banyakkan Minum Air – Ini lagi satu faktor penting. Tambahan pula musim panas begini. Pastikan minum air yang banyak 2-3 liter sehari selepas berbuka dan waktu sahur supaya tak rasa terhidrat dan lemah disiang hari.
  • Kalori ibu menyusu - adalah berbeza, ibu menyusu perlu menitik beratkan kalori dari setiap makanan yang di ambil, bagaimana menentukan jumlah kalori yang perlu diambil oleh seorang ibu menyusu adalah berbeza mengikut keperluan bayi dan keadaan fizikal anda. Anda boleh menggunakan kalkulator Online untuk mengira kalori keperluan anda.
kalori yang di perlukan oleh ibu menyusu
 
Tip di atas adalah sangat penting untuk ibu menyusu patuhi, Selain daripada tips di atas, saya juga turut mengamalkan makanan tambahan daripada Shaklee. Untuk memudahkan ibu- ibu yang menyusu mamastikan badan cukup nutrisi yang di perlukan pengambil suplemen  dan vitamin bagi membantu nutrisi penyusuan ketika di bulan puasa adalah keputusan bijak. Suplemen untuk berpuasa juga di kenali Mighty 3Gem. Bukan saja untuk ibu yang breastfeeding, yang mengandung pun digalakkan ambil.
 


Performance Drink – ia adalah minuman tenaga yang membantu membekalkan bendalir dan elektrolit badan kita. Ia meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda berbanding jenama yang lain. Lagi satu kandungan gulanya lebih rendah jika dibandingkan dengan minuman tenaga lain dipasaran disamping dapat cegah penyahidratan lebih lama. Berperisa oren, sedap dan tak ada gas. Jadi ia sangat selamat untuk diminum oleh ibu menyusu, ibu mengandung, anak-anak dan seisi keluarga. Memang terasa kurang lesu bila ambil Performance Drink ni waktu sahur dan berbuka.

Meal Shakes – Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan.  Diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan dan sayur sayuran yang mengandungi 24 jenis mineral penting untuk membekalkan nutrisi yang cukup pada tubuh walaupun ketika kita berpuasa. 

ESP – Protin soya tulen bukan GMO yang unggul yang sememangnya terkenal dikalangan para penggemar suplemen Shaklee. Diperkaya dengan 9 jenis asid amino, 5 vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat membantu dalam nutrisi penyusuan. Menjadikan susu ibu pekat dan creamy.  Dihasilkan daripada 30kg kacang soya  sekaligus memberikan tenaga segara dan boleh bertahan lama.  Tinggi kalsium dan rendah gula sangat sesuai untuk penghidap kencing manis. Malah sangat bagus untuk yang gastrik.

Alhamdulillah di pertemukan dengan shaklee, badan sihat cergas selamat di samping dapat menyusu anak.

untuk tindakan segera anda boleh terus membuat pesanan melalui shaklee online dengan klik ORDER NOW! barang akan sampai sehingga ke depan pintu rumah anda. pilihan hanya di hujung jari anda. Pilihan BIJAK dan PANTAS akan memberi kebaikkan kepada anda dan keluarga. 
 
 SUPLEMEN KETIKA PUASA
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5d9cde927e0380b0d44ee9dbf5b13d0d
 

Bagaimana untuk mendapatkan  HARGA ISTIMEWA less 20%
untuk info lanjut JOM hubungi saya:

Call/Sms: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty

khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.

penghantaran sekitar Pulau Pinang: Balik Pulau, Bayan Lepas dan Kepala Batas.

pos keseluruh Malaysia

No comments :

Feel Free to share