Thursday, August 21, 2014

10 Makanan cegah kolesterol

Memilih makanan yang betul dalam diet seharian kita adalah sangat penting. bagi rakyat malaysia makanan untuk mencegah kolesterol adalah sangat penting, ini kerana kolesterol merupakan pembunuh bersiri rakyat Malaysa. Justeru itu gizi seimbang dalam diet seharian kita haruslah termasuk 10 makanan yang mencegah kolesterol. 

Berikut ini adalah 10 jenis makanan yang patut dipilih dalam memenuhi gizi setiap hari. Selain padat akan nutrisi, makanan-makanan ini memiliki khasiat tambahan karana dapat menurunkan kadar lemak jahat atau kolesterol dalam tubuh Anda.



1.    Soya
Mengurangi lemak merupakan langkah terbaik untuk menurunkan kadar kolesterol. Ganti daging dan keju dengan makanan berbahan Soya seperti tahu, tempe, susu soya. Kandungan isoflavon pada soya dapat membantu menurunkan LDL (Low Density Lipoprotein) atau kolesterol jahat.

Lemak tepu tidak baik untuk jantung karana hati menggunakan lemak untuk membuat kolesterol. Jadi pengambilan makanan kaya lemak dapat meningkatkan kadar kolesterol, terutama LDL. Sekurang-kurangnya 25 gram protein soya perlu diambil setiap harinya untuk membantu menurunkan kolesterol.

2.    Kacang-kacangan
Selain oat, kacang-kacangan kaya serat terutama yang larut, boleh membantu menurunkan kolesterol. Pengambilan satu sudu segala jenis kacang-kacangan setiap hari, terutama kacang merah atau kacang pinto, dapat menurunkan kolesterol hingga 10 persen dalam enam minggu.

Untuk mendapat manfaat kesihatan terbaik, baik FDA dan Institut Kanser Nasional (NCI) Amerika Syarikat menyarankan pengambilan 25-30 gram serat setiap harinya. Untuk kacang-kacangan ambil lima bahagian atau lebih setiap minggunya.

3.    Ikan salmon
Ikan salmon merupakan sumber protein terbaik karana tinggi  lemak omega-3 yang disebut EPA dan DHA, yang baik untuk jantung. Selain itu, kandungan lemak omega-3 yang terkandung pada ikan salmon dan ikan air dingin lainnya dapat menurunkan kolesterol jahat (LDL), trigliserida, dan meningkatkan kadar kolesterol baik (HDL). Untuk mendapatkan omega-3, pilih ikan salmon, trout, herring, sardin, dan makerel. Institut Jantung Amerika (AHA)   ikan salmon setidaknya dua kali seminggu.

4.    Avacado
Avacado merupakan sumber lemak tak jenuh tunggal yang baik dan dapat meningkatkan HDL. Selain itu, Avacado juga mengandung betasitosterol yang dapat mengurangi jumlah kolesterol yang diserap dari makanan. Kombinasi betasitosterol dan lemak tak jenuh tunggal membuat Avacado merupakan makanan yang baik untuk memecah kolesterol.

walaupun begitu, Avacado mempunyai kalori yang sedikit tinggi. Untuk itu, jangan menambahkan Avacado dengan campuran makanan tinggi lemak. Asosiasi Jantung Amerika (AHA) menyarankan pengambilan 15 persen kalori harian diambil dari lemak tak jenuh tunggal seperti yang terkandung pada Avacado. Ini sama dengan 30 gram lemak tak jenuh tunggal. Sebagai gambaran, satu buah Avacado mengandung 300 kalori dan 30 gram lemak.

5.    Bawang putih
Penelitian menunjukkan bahwa bawang putih dapat menurunkan kadar kolesterol, mencegah penggumpalan dan menurunkan tekanan darah, serta melindungi tubuh terhadap jangkitan. Namun, penelitian lain juga membuktikan bahawa bawang putih dapat menghentikan plak pada arteri pada tahap awal. Untuk mendapatkan manfaat kesihatan, pengambilan 2-4 ulas bawang putih segar setiap hari.

6.    Bayam
Bayam banyak mengandung lutein, zat warna kuning yang ditemukan pada daun sayuran berwarna hijau dan kuning telur. Lutein memperlambat terjadinya kebutaan pada orang tua. pengambilan  setengah sudu makanan kaya lutein setiap hari dapat mencegah terjadinya serangan jantung.

7.    Marjerin
Ada dua jenis Marjerin yang dapat membantu menurunkan kadar kolesterol, yaitu Take Control dan Benecol. Sayangnya, Marjerin ini sepertinya belum beredar luas di Malaysia.

Marjerin Take Control dibuat dari sterol tumbuhan yang terbukti dapat menurunkan kadar kolesterol total dan LDL hingga 14 persen. Begitu juga dengan Marjerin Benecol yang bekerja seperti Take Control, tapi ada efek samping yang ditimbulkan kedua margarin tersebut, yaitu mengurangi penyerapan betakaroten.

8.    Kacang walnut, Gajus, dan almond
Diet lemak secara sederhana yang kaya akan lemak tak jenuh tunggal pada kacang, dua kali lebih baik untuk jantung Anda daripada diet rendah lemak. Kacang juga mengandung vitamin E, magnesium, tembaga, dan fitokemikal yang berhubungan dengan kesihatan jantung. Walnut juga kaya akan omega-3.

Kerana kacang tersebut tinggi kalori, sebaiknya pengambilan dalam jumlah sederhana. Simpan kacang yang sudah dipotong dalam peti sejuk. Taburkan sebanyak dua sendok makan pada sereal, salad, ataupun yoghurt. pengambilan dua sendok makan kacang cincang lima kali atau segenggam kecil sebagai makanan selingan 3-4 kali seminggu.

9.    Teh
Teh mempunyai kandungan antioksidan. Beberapa penelitian membuktikan bahwa teh menjaga kelenturan pembuluh darah dan mencegah penggumpalan darah. Flavonoid, antioksidan utama pada the, terbukti mampu mencegah terjadinya oksidasi LDL yang dapat membentuk plak pada dinding arteri. Antioksidan juga dapat menurunkan kolesterol dan tekanan darah. Sebaiknya pengambilan satu cangkir teh setiap hari.

10.    Cokelat
Untuk mendapat kesan terhadap kesihatan jantung, pilihlah cokelat hitam atau yang tidak manis. Dibandingkan dengan cokelat susu, cokelat hitam mengandung tiga kali lebih banyak flavonoid yang merupakan antioksidan. Cokelat putih tidak mengandung flavonoid.

Makan satu ounce (28,3 gram) cokelat setiap hari akan meningkatkan kolesterol HDL dan mencegah oksidasi kolesterol jahat. Ingat, jangan terlalu banyak, kalau tidak mau berat badan bertambah. 

Suplemen yang di sarankan Shaklee


Untuk mengatasi masalah kolestrol tinggi di kalangan rakyat Malaysia, Shaklee telah memperkenalkan produk baru iatu Phytocol-ST Shaklee



Keistimewaan PHYTOCOL-ST SHAKLEE
  • Ianya dirumus dengan campuran bahan yang mengandungi fisoterol semulajadi dalam tumbuh-tumbuhan, buah-buahan dan bijirin.
  • Disamping itu ianya menampung 2000mg fisoterol daripada tumbuhan untuk keperluan seharian tubuh manusia. 
  • Fisoterol telah terbukti secara klinikal dengan ujian makmal dapat merendahkan paras kolestrol LDL.
  • Mengikut saranan kandungan fisoterol yang digariskan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH). 
  • Ianya HALAL, TAK MENGANDUNGI PERASA, PEMANIS DAN BAHAN PENGAWET 

Jangan berlengah lagi. kini pilihan hanya semudah ABC, anda terus boleh membeli secara online, barang akan terus di pos ke depan pintu rumah -panduan belian online

hanya di hujung jari anda.

Tempah sekarang dengan klik:

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9dc6864f20548aa7f9d8500bc28dafef


untuk info lanjut JOM hubungi saya:

Call/Sms: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty

khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.

penghantaran sekitar Pulau Pinang: Balik Pulau, Bayan Lepas, Jelutong, Juru dan Kepala Batas.
 
pos keseluruh Malaysia

No comments :

Feel Free to share