Friday, August 22, 2014

8 Makanan Untuk Wanita Monopaus

Monopaus atau dalam erti kata lain ialah putus haid. Dimana Haid bagi seorang wanita tidak lagi ada setiap bulan. Anda tidak boleh lagi mendapat zuriat Haid mungkin berhenti secara tiba-tiba, beransur ansur atau tidak tetap

Bila menopause berlaku?Menopause berlaku dikalangan wanita yang berumur 45 hingga 55 tahun, purata pada umur 50 tahun. fungsi ovary menjadi kurang efisyen dan penghasilan ovum tidak teratur sehingga pada suatu tahap di mana haid akan berhenti sepenuhnya.Dalam masa yang sama, penghasilan hormone estrogen dan progesterone oleh ovary juga menyusut.

8 Makanan Untuk Wanita Monopaus

penjagaan dari aspek pemakanan adalah sangat penting, ini kerana hormone wanita ketika ini berubah, pemakan yang betul amat mempengaruhi emosi dan kesihatan. Dalam diet seharian seorang wanita monopaus adalah sangat dititik beratkan pengambilan kalsium, kerana ketika usia ini tulang yang kuat penyokong kehidupan seharian supaya dapat menjalani kehidupan yang ceria sekaligus dapat mengimbangi hormone yang pengaruhi emosi.Jadi 8 makanan ini harus seimbang di ambil setiap hari.

1. Susu


susu lazimnya
adalah salah satu sumber  kalsium yang harus dimasukkan dalam menu harian seorang wanita menopause. Selain memperkuat tulang, susu juga membantu menjaga kesihatan pencernaan dan mencegah dehidrasi.

Kalsium sangat penting untuk tubuh yang sihat. Terutama untuk wanita yang ingin memiliki tulang yang kuat dan sihat. Kita sering menderita masalah kesehatan seperti anemia dan osteoporosis karena kurangny kalsium sehari-hari.

2. Keju 

Produk yang berasal dari susu ini juga merupakan sumber kalsium. Keju Parmesan adalah salah satu keju sehat yang sangat kaya akan kalsium.

3. Salmon 

Ikan ini sangat kaya akan kalsium dan vitamin D. Wanita menopause harus mengamalkan ikan ini dalam menu harian mereka.

4. Bayam 

Sayuran hijau adalah makanan yang memiliki banyak manfaat kesihatan. Bayam kaya akan kalsium dan vitamin penting lainnya yang diperlukan oleh tubuh wanita.

5. Brokoli 

Wanita menopause harus memiliki makanan yang kaya kalsium seperti sayuran hijau dalam menu harian mereka untuk tetap sihat dan kuat saat bertambah tua.

6. Badam

kacang badam mengandung banyak kalsium. Wanita menopause harus mengamalkan makanan berserat ini karena kaya akan kalsium dan vitamin.

7. Udang 

Udang adalah jenis makanan laut yang sihat dan juga merupakan sumber makanan yang kaya kalsium. Tetapi ingat, jangan makan udang secara berlebihan karana boleh menyebabkan alergi makanan.

8. Susu soya

Susu soya adalah produk susu dari olahan soya yang dikenal memiliki kandungan kalsium yang melimpah di dalamnya. Minuman ini dapat memperkuat tulang dan juga meningkatkan pembentukan sel darah merah.

Vitamin shaklee yang dapat membantu permasalahan adalah seperti berikut:


1. Ostematrik
  • Menguatkan tulang dan menurunkan risiko osteoporosis.
  • Membantu masalah sukar tidur dan masalah penghadaman.
  • Mengurangkan rasa lenguh dan sakit-sakit sendi.

2. omega guard

  • Membaiki masalah alahan kulit, meredakan inflamasi, gejala kulit kering dan masalah kulit gatal.
  • Meringankan sendi.
  • Memelihara kesihatan otak, meningkatkan daya ingatan dan mengelak risiko Alzheimer.
  • Mengawal berat badan ,menurunkan tahap kolestrol, mengawal tekanan darah tinggi dan merangsang aliran darah yang baik.

3. ESP

  • Mengenyangkan dan memberi tenaga agar kekal cergas sepanjang hari.
  • Membantu mengawal berat badan.
  • Membaiki kesan tua,  pigmentasi, dan mengurangkan kedutan.

Kepada pengguna Shaklee dan kepada mereka yang ingin mencuba produk Shaklee, gunakan tanpa was-was. Nikmati kebaikan Shaklee dan selamat menjalani kehidupan yang lebih sihat dan ceria.

Jangan berlengah lagi. kini pilihan hanya semudah ABC, anda terus boleh membeli secara online, barang akan terus di pos ke depan pintu rumah -panduan belian online

hanya di hujung jari anda.

Tempah sekarang dengan klik:

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9dc6864f20548aa7f9d8500bc28dafef
untuk info lanjut JOM hubungi saya:

Call/Sms: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty

khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.

penghantaran sekitar Pulau Pinang: Balik Pulau, Bayan Lepas, Jelutong, Juru dan Kepala Batas.
pos keseluruh Malaysia

No comments :

Feel Free to share