Thursday, August 21, 2014

Petua Menjaga Mata

Pancaindera yang berharga adalah mata untuk melihat keindahan cipta Allah SWT. Jika satu nikmat ini di tarik balik, terasa gelap gelita dunia ini. Kita perlu menghargai setiap yang dikurniakan. Zaman serba moden ini 90% pekerjaan atau pelajaran menggunakan komputer atau komputer riba. Mata yang sihat digunakan setiap hari dan kadang kala mata kita menjadi terlalu letih sehinggakan tidak mampu mengadap komputer. Petua mata  supaya kelihatan segar ini sesuai untuk lelaki mahu pun perempuan tiada had jantina.


Petua untuksihatkan mata ini adalah mudah dan ringkas dilakukan. tidak memerlukan kos yang tinggi. Mata yang sihat mampu membuatkan anda berasa tenang dan gembira menjalani kehidupan seharian. Tips mata sihat ini mampu memberi kesan yang cepat.

Penjagaan dari luaran

1. Guna Uncang teh 

Uncang teh yang telah di rendam atau digunakan, lekapkan pada kedua - dua belah mata selama lebih kurang 15 minit. Hasilnya mata akan rileks dan kelihatan segar dan bersinar.



2. Timun

Hirisan timun dapat memberi mata anda berehat dalam keadaan yang tenang. Dapat mengembalikan kesegaran setelah mata anda letih berkerja seharian. Potong hirisan timun dan lekapkan pada kedua-dua belah mata sambil berbaring selama lebih kurang 15 - 20 minit.



3. Aloe-vera / lidah buaya

Hiris dan ambil bahagian lendir lidah buaya, sapu pada sekeliling bahagian mata dan kelopak mata. Biarkan selama 30 minit, tenangkan diri secara berraing atau bersandar. Cuci bersih bahagian mata dan rasakan kesegarannya.



4. Daun Sireh

Jika mata anda terlalu letih dan berasa gatal, untuk meredakannya boleh cuba pertua ini. Ambil beberapa helai daun sireh kemudian basuh cuci bersih. ramas dauh dalam air suam dan tapis. Ambil air tapisan yang masih suam rendamkan wajah dalam air suam beberapa minit. Ulang langkah tersebut beberapa kali sehingga hilang rasa gatal.


Begitu la petua secara tradisional menjaga mata dari luaran. Namun begitu dari segi pemakanan juga mampu menjaga kesihatan mata dari segi penglihatan yang sihat. Mari kita kupas makanan membantu mata yang sihat.


Penjagaan dari Dalam

sudah tentu penjagaan dari dalam adalah melalui pemakanan. Untuk menjaga dan memelihara mata vitamin A adalah sangat penting. Banyakkan makan makanan berkhasiat sepeti rajah di bawah untuk kesihatan mata.


  1. Lobak Merah
    Lobak Merah , sangat mudah anda dapatkan dan sangat bagus untuk kesihatan mata karana kaya dengan beta-karoten. Beta-karoten akan diubah oleh tubuh menjadi vitamin A yang berperanan penting untuk mata. Lobak Merah juga membantu tubuh melepaskan radikal bebas .
     
  2. Bayam
    Bayam juga mengandung vitamin A yang baik untuk mata .
     
  3. Brokoli
    Brokoli selain sayuran yang sedap ternyata merupakan salah satu sumber vitamin C, kalsium, dan lutein alami yang semua itu bagus untuk kesehatan mata .
     
  4. Tomato
    Tomat adalah bahan pokok pelengkap sayuran , sambal , gulai dan sebagainya ternyata menagandung ivitamin C , A dan senyawa lain yang baik bagi kesehatan mata .
     
  5. Biji bunga matahari
    Dalam biji bunga matahi memiliki selenium, vitamin E, dan zinc-nya mampu mencegah penyakit katarak dan degenerasi makular yang disebabkan oleh penuaan . juga memiliki kandungan vitamin B2 untuk mengatasi penyakit photophobia (sensitivitas mata terhadap cahaya).
     
  6. Avokado
    Buah yang satu ini mengandung lutein paling banyak dari buah lainnya. Lutein penting untuk mencegah degenerasi makular dan katarak . Avokado berperanan pula sebagai penyerap nutrisi penting seperti alfa dan beta-karoten untuk membentuk vitamin A sehingga mampu diserap tubuh dengan bagus .
     
  7. Salmon
    Selain buah dan sayur, ikan salmon juga merupakan salah satu makanan yang baik untuk menjaga kesihatan mata karena di dalamnya terkandung omega 3
     
  8. Bawang putih
    Siapa sangka bahawa bawang putih memiliki kandungan selenium, vitamin C, vitamin B1, quercetin, dan glutathione yang berfungsi melindungi lensa mata terhadap radikal bebas seperti sinar UV. Bawang putih juga dapat menjaga sirkulasi darah sehingga mengkokohkan sel-sel optik dan daya tahan tubuh .
     
  9. Telur
    Telur meupakan sumber nutrisi yang baik untuk mata seperti vitamin A, zinc, lutein, B12, vitamin D, dan cysteine. Lutein dan zeaxanthin yang ditemukan dalam putih telur merupakan antioksidan terbaik untuk mencegah katarak .
selain dari makanan di atas, Anda boleh mencuba vitamin yang di inovasi kan untuk penjagaan mata, iaitu carotomax shaklee


Apa yang istimewanya Carotomax

CarotoMax Terdiri daripada Enam Karotenoid Terbaik

Carotomax merupakan campuran luarbiasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap.  Bahkan, anda tidak akan dapat ketulenan dan keberkesanan karotenoid daripada makanan itu sahaja.

Carotomax menawarkan karotenoid semulajadi yang berasal daripada buah-buahan pokok kelapa sawit dan alga dunaliellasalina untuk:

•    Memelihara kesihatan yang baik. 
•    Membantu mengekalkan tumbesaran, penglihatan dan 
      pertumbuhan tisu. 
•    Membantu dalam memelihara kesihatan kulit dan selaput 
      lendir. 



Didalam setiap capsule carotomax menyediakan karotenoid utama seperi berikut:


Jangan berlengah lagi. kini pilihan hanya semudah ABC, anda terus boleh membeli secara online, barang akan terus di pos ke depan pintu rumah -panduan belian online

hanya di hujung jari anda.


Bagaimana untuk mendapatkan  HARGA ISTIMEWA less 20% 

untuk info lanjut JOM hubungi saya:

Call/Sms/whasApp: 017-4009734
FanPage Facebook: D’vita Beauty

khidmat nasihat percuma untuk pelanggan saya sahaja.

penghantaran sekitar Pulau Pinang: Balik Pulau, Bayan Lepas, Jelutong, Juru dan Kepala Batas.
pos keseluruh Malaysia


No comments :

Feel Free to share